سوالات مهمی که برای طراحی لوگو باید از مشتری پرسید

قبل از شروع به طراحی لوگو برای هر مشتری، باید درک درستی از پروژه پیش رو و انتظارات او داشته باشید. این بدان معناست که برای کسب اطلاعات کافی، باید سوالات مناسبی را از مشتری بپرسید. با این کار، راه را برای رسیدن به نتایج دلخواه هموار کرده و رابطه‌ای بلندمدت با مشتری برقرار خواهید کرد که منجر به همکاری بیشتر می‌شود.

سوالاتی که در این مقاله مطرح خواهند شد، در بریف طراحی لوگو جای می‌گیرند که باید پیش از طراحی لوگو تهیه شود. بریف مجموعه اطلاعات ورودی از کارفرما یا مشتری است که برای انجام سفارش خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به سوالات مهمی که برای طراحی لوگو باید از مشتری پرسید، می‌پردازیم.

۱- کسب و کارتان چه نام دارد؟

یکی از الزامات و سوالات اولیه که باید در نظر داشته باشید، پرسیدن نام دقیق و کامل کسب و کاری است که قصد دارید برای آن لوگو طراحی کنید؛ زیرا اکثر مخاطبین هر برندی نام آن را در ذهن حک می‌کنند و خوب است که طراحان گرافیک، لوگو را با نام برند پیوند دهند.

۲- نقطه قوت برندتان برای مخاطبان چیست؟

هر برندی دارای نقاط قوت و ضعف می‌باشد. خوب است که در طراحی لوگو، مفهومی از نقطه قوت برند را لحاظ کنید. برای مثال برند ایرانی دیجی‌کالا با قرار دادن یک لبخند در لوگوی خود، رضایت مشتریان را (که از نقاط قوت اصلی این برند می‌باشد) نشان می‌دهد.

۳- آیا شعاری دارید که بتواند در لوگو استفاده شود؟

شعار هر کسب و کاری می‌تواند مفاهیم زیادی را به مخاطبان برساند. اگر برندی شعار خلاصه و مختصر خوبی دارد که می‌توان از آن برای طراحی لوگو استفاده کرد، طراح گرافیک باید حتما این نکته را مد نظر قرار دهد. برای مثال بیایید خاصیت شعار را در برند ایرانی دلپذیر بررسی کنیم: به احتمال زیاد اکثر ما با شعار این برند آشنایی داریم؛ «دلپذیر خوشمزه و کم‌نظیر». این شعار در دیزاین لوگوی مجموعه به کار رفت و پس از این همه سال، همچنان در خاطره‌ها باقی مانده است.

۴- چه نوع لوگویی مد نظر دارید؟ (ارائه نمونه الزامی است)

یکی دیگر از سوالات مهمی که برای طراحی لوگو باید از مشتری پرسید، درباره نوع لوگوی مد نظر اوست. هنگامی که مشتری برای سفارش لوگوی کسب و کار خود به شما مراجه می‌کند، به احتمال زیاد از قبل در فضای اینترنت و دیگر رسانه‌ها لوگویی را دیده و پسندیده است. مهم است که از او بخواهید لوگوهایی را که پسندیده و برای مجموعه خود الگو قرار داده است، جهت ایده‌یابی و دریافت بهترین خروجی برای شما ارسال کند.

سوالات قبل از طراحی لوگو

۵- لوگو در چه مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بسیاری از مشتریانی که به طراحان گرافیک مراجعه می‌کنند، خواستار این هستند که لوگو بهترین نما را در فضای اینترنت داشته باشد. با توجه به این نکته، یک لوگوی عمودی که ارتفاع آن دوبرابر عرضش باشد برای درج در سایت شرکت مناسب نخواهد بود. طبق قاعده طراحان گرافیک باید لوگویی طراحی کنند که در هر مکانی قابل استفاده باشد اما گاهی اوقات با توجه به خواسته‌های مشتریان و پافشاری آن‌ها بر این خواسته‌ها، چنین چیزی غیرممکن خواهد بود. بنابراین پیش از ورود به بحث ایده‌پردازی، حتما این سوال مهم را از مشتری بپرسید.

۶- مشتریان هدف دارای چه رنج سنی و جنسیتی هستند؟

با توجه به اینکه هر برندی باید بر اساس مخاطبین هدف خود پروسه طراحی لوگو را در پیش بگیرد، پرسیدن این سوال نیز ضروری است. برای مثال فرض کنید که لوگوی یک فروشگاه اسباب‌بازی دخترانه، با رنگ آبی و تایپوگرافی تیز طراحی شده است. آیا چنین لوگویی برای آن برند و مخاطبینش مناسب خواهد بود؟ مسلما خیر. به همین دلیل مهم است که در مورد سن و جنسیت مخاطبین هدف برند مشتری، اطلاعات کافی را کسب نمایید.

سایر سوالاتی که می‌توان پیش از طراحی لوگو از مشتری پرسید

        درباره شرکت

  1. اگر بخواهید کسب و کارتان را در یک کلمه توصیف کنید، این کلمه چیست و چرا؟
  2. چند سال از تأسیس شرکتتان می‌گذرد؟
  3. دلیل تأسیس شرکت و انگیزه شما برای انجام این کار چه بوده است؟
  4. رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟
  5. چه خصوصیاتی شرکت شما را از رقبا متمایز می‌کنند؟
  6. اندازه شرکتتان چقدر است؟ (تعداد کارمندان و درآمد آن‌ها لحاظ شود)
  7. محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید چیست؟
  8. اهداف بلندمدت شرکت چه چیزهایی هستند؟ شرکتتان را در ۵ سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در ۱۰ سال یا ۳۰ سال آینده چطور؟

        درباره مخاطبان هدف

  1. اصلی‌ترین مخاطب هدف شما چه کسی است؟
  2. آیا اکثریت آن‌ها مرد هستند یا زن؟
  3. میانگین درآمد مخاطبین هدف شما چقدر است؟
  4. اکثریت مخاطبان هدف شما در چه مناطق جغرافیایی زندگی می‌کنند؟
  5. چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار خواهید کرد؟

        ترجیحات مربوط به طراحی لوگو

  1. چه نوع رنگ‌ها یا پالت رنگی را می‌پسندید؟
  2. لوگو بیشتر در چه رسانه‌ای استفاده می‌شود؟ چاپی، وب، یا …؟
  3. آیا محدودیتی در طراحی لوگو وجود دارد که باید در نظر بگیرید؟
سخن پایانی

در این مقاله به بررسی سوالات مهمی که برای طراحی لوگو باید از مشتری پرسید، پرداختیم. امیدواریم که با کمک این سوالات بتوانید پیش از شروع به ایده‌پردازی و طراحی لوگو، بریف کامل و جامعی را تهیه کنید و مشتریان خود را راضی نگه دارید. اگر به صورت جامعه تری میخواهید درباره ظراحی لوگو اطلاعات کسب کنید یک سر به پکیج صفر تا صد طراحی لوگو یا پیج اینستاگرام ما بزنید